Czas „zielonej szkoły” – to czas wielkich przygotowań i ustaleń: wybór miejsca, szukanie atrakcyjnych ofert w biurach turystycznych, wysyłanie listów do potencjalnych sponsorów, wiele spotkań z rodzicami i rozmów z uczniami, układanie programu, planu pracy dla nauczycieli i planu lekcji dla uczniów, znalezienie odpowiedniego transportu, zrobienie zakupów, skompletowanie apteczki wyjazdowej. Prace te wymagają wytrwałości, pochłaniają wiele energii a także poświęcenia własnego prywatnego czasu.
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH W OSIEKU
PROGRAM „ZIELONEJ SZKOŁY” W BIESZCZADACH DLA KLASY IA, IB LO
TERMIN POBYTU: OD 14. 06. 2004r. DO 18. 06. 2004r.
OPRACOWANIE: ELŻBIETA CIEŚLIK
I. WPROWADZENIE
Czas „zielonej szkoły” – to czas wielkich przygotowań i ustaleń: wybór miejsca, szukanie atrakcyjnych ofert w biurach turystycznych, wysyłanie listów do potencjalnych sponsorów, wiele spotkań z rodzicami i rozmów z uczniami, układanie programu, planu pracy dla nauczycieli i planu lekcji dla uczniów, znalezienie odpowiedniego transportu, zrobienie zakupów, skompletowanie apteczki wyjazdowej. Prace te wymagają wytrwałości, pochłaniają wiele energii a także poświęcenia własnego prywatnego czasu. Prezentuję program ułożony w związku z wyjazdem na „zieloną szkołę” w Bieszczady, gdzie uczniowie będą przemierzali górskie szlaki, podziwiali piękne krajobrazy, bogatą florę i faunę, poznawali warunki życia mieszkańców gór. Uważam że nie powinno się traktować programu wyjazdu bardzo sztywno i zasadniczo, aby nie ograniczać własnej i uczniów aktywności twórczej, często bowiem w ostatnim momencie wpada do głowy „genialny” pomysł lub najlepsze rozwiązanie. Nie przewidzimy też pogody, stanu zdrowia uczniów, swojego samopoczucia i realnych warunków pracy w ośrodku. Przygotowany program będzie tylko osią, wokół której będą koncentrować się działania rozbudowane i wzbogacone już na miejscu pobytu nauczyciela z uczniami.
II. CELE I ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
· Integracja grupy. · Działania wychowawcze związane z kształtowaniem poczucia odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych (edukacja prozdrowotna). · Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów regionem bieszczadzkim. · Kształtowanie postawy szacunku dla dziedzictwa kulturowego (edukacja czytelnicza i medialna). · Prowadzenie zajęć edukacyjnych w warunkach pozaszkolnych. · Efektywne współdziałanie w grupie. · Zaznajomienie uczniów z najważniejszymi obiektami i zabytkami Bieszczad. · Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska naturalnego (edukacja ekologiczna). · Kształtowanie poczucia piękna i zasad właściwego gospodarowania zasobami przyrody (edukacja ekologiczna). · Przekonanie o potrzebie tworzenia rezerwatów, parków krajobrazowych, parków narodowych, ochronie gatunkowej roślin i zwierząt (edukacja ekologiczna). · Kształtowanie ważnych umiejętności życiowych: życzliwości, empatii, tolerancji i otwartości. · Poszerzenie wiedzy o znaczeniu racjonalnego odżywiania się, radzenie sobie z przygotowaniem zdrowych posiłków dla siebie i kolegów (edukacja prozdrowotna). · Partnerskie stosunki między nauczycielem i uczniem.
III. METODY I FORMY REALIZACJI
· Oparte na słowie (opowiadanie, pogadanka, dyskusja). · Oparte na obserwacji (zajęcia w terenie, na szlaku turystycznym, zwiedzanie ciekawych, historycznych miejsc). · Oparte na działaniu (zajęcia integracyjne grup, gry zespołowe, praca z mapą, szkice w plenerze, dokumentowanie). · Aktywizujące (turnieje sportowe, konkursy, wycieczki, praca twórcza w grupach, projekt).
IV. HARMONOGRAM ZAJĘĆ ZIELONEJ SZKOŁY – BIESZCZADY, CZERWIEC 2004
Data(dzień pobytu) Zajęcia programowe Uwagi 14.06.2004r. poniedziałek1-szy dzień pobytu15.06.2004r.wtorek2-gi dzień pobytu16.06.2004r.środa3-ci dzień pobytu17.06 2004r.Czwartek4-ty dzień pobytu18.06 2004r.Piątek5-ty dzień pobytu 1. Godzina 8.00 – wyjazd autokarem z Osieka.Omówienie zasad bezpieczeństwa w czasie podróży.2. Śladami patrona szkoły – papieża Jana Pawła II – pogadanka w autokarze.3. Zwiedzanie Rzeszowa (w tym Uniwersytetu Rzeszowskiego wraz z nowoczesną biblioteką).Dokonanie zakupów związanych z pobytem na zielonej szkole.4. Zapoznanie z kulturą, tradycją, zabytkowym budownictwem i religią Bieszczad podczas zwiedzania skansenu – Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku.5. Powitanie z kierownikiem Ośrodka Wypoczynkowego Kuratorium Oświaty w Bystrem koło Baligrodu.6. Zakwaterowanie w domkach 6 – osobowych.7. Zapoznanie z regulaminem ośrodka wypoczynkowego.8. Spacer po najbliższej okolicy.1. Wycieczka autokarowa po małej pętli bieszczadzkiej ( Cisna, Wetlina, Ustrzyki Górne ). Omówienie zasad bezpieczeństwa w górach. 2. Wejście na Połoninę Caryńską czerwonym szlakiem turystycznym.Opieka silniejszych nad słabszymi.3. Realizacja programu nauczania:matematyka - Twierdzenie Pitagorasa. - Pola figur płaskich. chemia - Budowa chemiczna skorupy ziemskiej.4. Wycieczka piesza do kamieniołomów – Zakładu Górnjczego w Bystrem.5. Ognisko, pieczenie kiełbasek, wspólne śpiewanie przy akompaniamencie gitar. 1. Realizacja programu nauczania:matematyka - Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem twierdzenia Pitagorasa. - Pole koła, długość okręgu. chemia - Mol, masa molowa.2. Wyjazd autokarem do Soliny i Ustrzyk Dolnych.Zwiedzanie zapory wodnej.Rejs statkiem po Zalewie Solińskim.Zwiedzanie Muzeum Przyrodniczego Bieszczadów.3. Zawody sportowe w ośrodku wypoczynkowym.Mecz w piłkę siatkową dziewcząt.Turniej tenisa stołowego chłopców.4. Wycieczka do Jabłonek – miejsca upamiętniającego walki Wojska Polskiego z UPA.Zwiedzanie Muzeum Przyrodniczo – Leśnego.1. Wycieczka po Połoninie Wetlińskiej widokowym szlakiem czerwonym.Zdobycie szczytu Smerek.Pogadanka o historii Bieszczad w schronisku „Chatka Puchatka”.2. Realizacja programu nauczania:matematyka - Pole koła i wycinka koła. - Ćwiczenia w wyznaczaniu pól figur płaskich. chemia - Obliczenia stechiometryczne oparte na równaniach reakcji chemicznych.3. Dyskoteka z konkursami.1. Pakowanie się, sprzątanie domków.2. Pożegnanie z obsługą i kierownikiem ośrodka wypoczynkowego. Wyjazd autokarem.3. Śladami patrona szkoły – zwiedzanie Dukli – miejsca związanego z pobytem papieża Jana Pawła II.4. Zwiedzanie Muzeum Przemysłu Naftowego w Bóbrce – pierwszej na świecie kopalni ropy nafowej założonej przez Ignacego Łukasiewicza.5. Poznanie życia i twórczości Marii Konopnickiej podczas zwiedzania dworku w Żarnowcu.6. Powrót do Osieka – godzina 19.00. 7. Powitanie z rodzicami.
V. PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ – UZYSKANIE INFORMACJI ZWROTNEJ
Każdego wieczoru w czasie pobytu na „zielonej szkole” uczestnicy będą dokonywać ewaluacji zajęć w formie wspólnych dyskusji. Po powrocie do szkoły uczniowie wypełnią ankietę dotyczącą pobytu na „zielonej szkole”. VI. BIBLIOGRAFIA
1. Lisowska Beata. Zielone szkoły – programy i scenariusze zajęć. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków 1999. 2. Wojtycza Krzysztof. Bieszczady i Beskid Niski. Kraków 2003.
OPRACOWAŁA: ELŻBIETA CIEŚLIK, nauczyciel ZSP w Osieku.
|